tisdag 31 januari 2017

Högdräktiga tackor

Dags för kvällsjobb hos hästar och får


Rofyllt hos de högdräktiga Åsentackorna. Lamningen startar i mitten av februari och avslutas i andra halvan av mars. Lammen är bara såååå söta. Mörka, ljusa, en del med brunt inslag i och fläckiga med pandatecken. Mer info om Åsenfår finns här på allmogefårföreningens sida. 2 olika baggar har betäckt varsin grupp i år. Alltid lika spännande att se resultatet av betäckningarna. 



Fri tillgång på ett fint torrt och bladrikt hösilage av tidigt slagen andraskörd. 15 tackor äter just nu en rundbal på ca 500 kg på två veckor. Det blir ca 2,5 kg per tacka och dag. Efter lamningen ökar de intaget ytterligare. Mkt näring och minimalt med spill. Runda och fina tackor. Behöver jag säga att jag inte behöver ge ngt kraftfoder alls. Så skönt. Nöjda tackor och tyst och lugnt i fårhuset. Inte ett bräkande. Mineraler och salt i fri tillgång. Extra E-vitamin och selen ges innan lamning. Lammen får dock fri tillgång på kraftfoder och fint hö i en lammkammare som inte tackorna når. Sen kommer de ut på ett fint näringsrikt och i stort sett parasitfritt bete så fort gräset ute börjar spira. Då får de till en början gå ute på dagarna och beta och sen komma in och äta grovfoder på natten nån vecka eller två


Myyys med mig tycker Hugo


Jag då !! tycks Fleece mena


När barnen sover vill jag faktiskt också jobba lite


Ungtackorna, som inte betäcks första året, går på lösdrift och kan gå in och ut som de vill till sitt hus. De går tillsammans med en äldre tacka och har också de fri tillgång på bra grovfoder. Ngr ungtackor kommer finnas till försäljning under vårvintern/våren när jag bestämt vilka som blir kvar som livdjur. Vid intresse av fina livdjur kontakta mig. De är givetvis med i genbanken, har m3 status och med i elitlamm och visar inga tecken på fotröta.