lördag 21 januari 2017

Valpningen igång

Runt 04.00 började värkarbetet komma igång på allvar. Lugnt och fint jobbar hon på. Varit ute och rastat. Inga bilder då jag inte vill störa med blixt menförsöker uppdatera efterhand så gott det går

06.26 gick vattnet

❤ 06,39 1:a valpen. Hane med halv krage på hö sida och vit nos

❤ 06.52 2:an Tik med bläs och hel krage

Pysslar och donar. Bäddar och river intensivt i filtar o tidningar ibland.

❤07.16 3:an Hane mkt mörk med vit nos och liten prick i nacken

Nu ligger hon lugnare igen och pysslar

❤ 07,42 4:an. Hane vit krage och smal bläs

❤ 08.16 5:an. Tik med bred bläs och halv krage vä sida

❤ 08:36 6:an. En tik till. Med smal vit bläs, smal krage på hö sida och vit nos

Nu är det 6 valpar, 3 av var kön. Alla relativt jämna i storlek. Alla givetvis trefärgade då både Fleece och Cap är det men de skiljer än så länge lite i den vita teckningen. Lite lättare att skilja de åt då. Hon är dock inte klar är. Känner tydligt en valp till. Nu vilar hon lite. De första fyra har diat.

Efter lite vila och snabb rastning börjar hon krysta så smått igen.

❤ 09.35 Där kom 7:an. Hane. Nästan hel krage, vit nos med ngt liten kort bläs.

Känner ev en till.

❤ 10,27 Så blev det en 8:e också. Hane, bläs och krage vä (nästan helt runt)

Duktiga Fleece. Lite trött nu. Druckit vatten och ätit lite. Tror (och hoppas) hon är klar nu. Men är inte hundra än. Jag vill inte klämma och störa för mkt nu. Hon vilar. Det är lugnt i valplådan, alla ser ut att ha diat och jag passar också på att få i mig lite mat.

Nu har det gått ngr timmar och ingen mer valp har kommit. Hon har varit lugn, ätit, druckit och både kissat och bajsat. Valparna ligger och diar och är nöjda och belåtna. Fleece mår bra. Hon tvättar och pysslar om dem. Jätteskönt. Jag har fått i mig mat och lite frisk luft och gjort färdigt det mesta som inte hans med imorse. När jag palperat igenom buken har jag tyckt att jag känt ngt som kan vara en valp till. Alt att det är hård avföring i tarmarna. I bakhuvudet finns alltid oron för en ev död valp. Hon har dock inte försökt krysta ngt mer eller varit orolig på ngt vis. Troligen är allt som det ska men jag håller givetvis fortsatt full koll på henne. Är allt fortsatt lugnt och bra ikväll ska jag förhoppningsvis kunna bjuda på en bild. Nu ska jag hinna göra klart lite ute också medans Carolina är inne o håller ett öga på Fleece o valpar. Martin fixade morgonsysslorna. Skönt att hjälpas åt.

Nu är det kväll och lugnet i lådan är som ljuv musik. Nåt enstaka knorr hörs bara från valparna ibland. Oftast om de orienterat sig fel och inte hittar tillbaka eller rullat runt efter lite tvätt av mamma. Hon ligger så försiktigt. Har ju åtta valpar så lite extra koll att det går bra. Alltid en oro att nån valp ska hamna i kläm, speciellt första dygnet, förstföderska och vid en större kull. Jag har aldrig haft nån olycka tidigare och hoppas det fortsätter så. Jag håller inte på så mkt med nyfödda valpar. Tycker det är jätteviktigt att störa så lite som möjligt. Stryker och håller en hand på tiken emellanåt, beredd att hjälpa. Stryker de små försiktigt. Känner samtidigt igenom dem så allt verkar ok. Byter lite handdukar och tidningar så de har det varmt och torrt. Hon har tak över lådan och 2,5 sida täckta. Som ett litet bo. Första 3 v i så mkt lugn och ro som det går. Vi lever i stort sett som vanligt här hemma men försiktiga med besök ffa av för tiken okända. Men sen så går det bra 😊 Imorgon börjar jag höra av mig till er valpköpare.

Här kommer en bild på Fleece och valparna ❤