tisdag 19 november 2013

Valpningen på gång ordentligt nu.

Efter en halvstökig natt så är äntligen första valpen ute och nu hoppas jag det flyter på med de andra. Jag har sovit (halvslumrat bara) bredvid hennes låda hela natten och lyssnat på varje ljud från henne. Hon har bökat, bäddat och sovit om vartannat men inte riktigt kommit igång med utdrivningen förns strax innan 06. Ett tag var jag nästan lite orolig och på väg att åka till Strömsholm men så började hon komma igång själv. Phhhuu.

06.15
Nr 1. Hane , blir trefärgad med stor bred bläs och lite bredare krage och en liten,liten vit prick på ryggen, 347g

09.10
Äntligen. Nu krystar hon fint. Det har känts som de ligger rätt långt ner i buken och att det därför dragit ut på tiden.
Nr 2. Tik, också den blir trefärgad, rätt mörk med bläs och mindre krage med prick i, 335 g.

09.30
Nr 3. Tik. Trefärgad med lite mer vitt i på ryggen och kragen än de andra. Bläs. 293 g.

Tänk vad skönt det är när det börjar flyta på. Hon är duktig Dev. Lyssnar fint till sin kropps signaler. Slappnar av så fint mellan värkarna.

11.00
Nr 4. Hane, Trefärgad, rätt klassiskt tecknad med krage och bläs. 356g.

Vill inte störa henne med att fota under valpningen utan ni får vänta tills allt är klart. ;) Dev är trefärgad och Bill ser svartvit ut, men har lite brunt i sig så alla valp. Faktiskt lite bra att valparna inte ser identiska ut, än så länge, alla är inte födda än. 3 kvar. Tänk er tex en labradorkull på bara kolsvarta valpar som man måste märka ut på ngt sätt för att hålla reda på.

Tänkte jag skulle berätta lite om Myra´s valpplaner nu i vinter. Hon har ju inte börjat löpa än, på ett vis skönt att inte ha bägge kullarna samtidigt, men å andra sidan vill jag helst inte att det dröjer för länge. Vill att hon ska kunna vara i form inför nästa säsong. Har letat efter en bra hane till henne hela hösten känns det som och har nästan bestämt mig nu.

11.40
Nr 5. Hane, också han rätt klassiskt tecknad som nr 4. men med en svart prick i den vita kragen. 357g. Ser också ut att bli trefärgad. Alla 5 är i alla fall bruna under svansen. När de blir lite äldre brukar mer brunt att träda fram. Lite på en del och mer på vissa.

Alla har fått di ordentligt och hon är en så duktig tik att ta hand om sina små.

12.10
Nr 6. Tik, rätt mörk med bred bläs och liten krage. Trefärgad hon med. 359g

12.30
Nr 7. Hane med bläs och lite bredare jämn krage. Trefärgad, 347g

Nu bör hon vara klar då röntgen visade 7 st. Hon pysslar och donar men inte lagt sig till ro än. Tror och hoppas hon är klar men man vet aldrig. Det låg 4 i en klump på rtgbilden. Någon kan ligga precis bakom en annan där även om det inte är troligt. De är jämna och fina vad jag sett så här långt men ska kika närmare senare idag. Då ska jag lägga ut en bild också :)

15.00
Allt lugnt nu. Rofyllt med nöjda valpar och en lugn tik. Renstädat och nybäddat i lådan och Dev har varit ute och kissat. Nu känner jag hur trött jag är själv men jag ska ta en liten promenad nu med de andra hundarna innan det blir mörkt så blir jag lite piggare. Sen ska ni få en gruppbild på dem. Bilder på de en och en får bli lite senare framåt kvällen/eller i morgon.
Kommer kontakta alla er valpköpare också , inom de närmsta dagarna, men väntar lite så jag ser att alla fortsätter att må bra och utvecklas som de ska.

Dev tvättar sina små.