tisdag 22 november 2016

Testar lägga ut en filmsnutt

En liten intressant filmsnutt på Gofi när hon driver ett gäng tacklamm. Hon gör det överlag väldigt bra. Jag ska försöka beskriva vad som händer så ni förstår. Kommentera och fråga annars gärna så förklarar jag mer. Hon håller linjen, styr upp dem och har en fin kontakt. Men kika noga. När de springer på lite släpper hon av lite för mkt på "gummibandet" och lägger sig ner. Jag säger till henne att fortsätta jobba på djuren. Då "bumpar" hon upp lite då den fina kontakten gått förlorad. Titta nu noga på lammet som störs av att flytet försvinner. Det stannar upp och frågar/ifrågasätter vad hon vill. Hon löser det väldigt bra, stannar till och står emot (att orka det är jätteviktigt) och känner av för att sen fortsätta driva. Gummisnodden kommer tillbaka men hon får jobba på lite med att övertyga lammet att bara gå vidare. Så vill jag att en hund ska hantera djuren. Kunna tänka och lösa problem på ett bra sätt. Sen styr jag henne lite med ett par sidokommandon för att vrida runt flocken innan en ny linje läggs upp. Det är en helt annan sak som kommer lite senare i utbildningen. Jag vill att mina hundar ska ha få ett bra självförtroende och de ska kunna hantera och kommunicera med djuren på rätt sätt, och att vi ska ha ett bra samarbete. Sen kan man blanda in lydnad. Det gäller både på får och nöt. Ingen skillnad på djurslagen.