måndag 23 juli 2018

Lite mer tävlingar och löp på gång


Nu har Bettan varit ute och pryat på tävlingsbanan igen. Både på får och på nöt. Hon lär sig för var start och blir tryggare o stadigare men är som jag skrivit tidigare egentligen inte klar för att gå ut och prestera något än. Hon behöver hjälp och stöttning när hon blir osäker, på vad det än är. Men det kommer bli bra inom sinom tid. Hon är klok och det är mitt ansvar som förare att ge henne bra förutsättningar att lyckas med sina uppgifter. Hon är som sagt klok och behandlar djuren med respekt. Vill inte använda tänder eller ben som förstaval utan vill prova andra vägar först. Hon får ofta ett fint förtroende hos djuren då hon sällan ställer till det för sig men lagom är bäst. Tids nog kommer hon få ännu mer styrka och tryck. Bara jag sköter min del i det hela.

Bettfjärt som slog till och kom 2a på nn1 i Skyllberg, 130 p av 140 möjliga, vilket även gav ett 1a pris på nöt.  I Vintrosa dagarna innan debuterade hon på får, om man inte räknar med vp't. Där kom hon på 7e resp 8e plats och skrapade ihop till ett 2a pris. Lite kul. 
 

Gofi och Fleece gjorde varsin start i NN2 och kom 8a resp. 7a. Ingen toppkänsla som i Hjo men helt ok. Gofi är nu klar för Nöt SM, Fleece behöver nog nån start och placering till för att vara säkert med men har å andra sidan börjat löpa, en dryg månad tidigare än vad jag räknade med. Men hon kommer paras som jag tänkt. Så det kommer varken bli ngt kvarts SM på får eller SM på Nöt för hennes del i år igen. Men det blir fler tillfällen. Gofi har ju också kvalat in till bägge mästerskapen som tur är så jag är ju med där med en hund iallafall. 
Hane till Fleece är bestämt men han ska bara ögonlysas först. Förhoppningsvis ser det bra ut så allt är klart framåt helgen. Då får ni veta mer. 

I Vintrosa utanför Örebro fanns det små gröna strån på marken lite här o var. Tror de fått ngr regnskurar då o då. Värdefulla droppar.  

Bettan och Fleece hjälper till med disken efter att kalvarna fått mat.